Jeden nápad ohledně systému přidělování bodů (připravil Nebelbrach Mechacha)

Napsal Kirsten Woodová (») 23. 10. 2010 v kategorii K zamyšlení..., přečteno: 1367×
934968fb933cb88.jpg

Kdo chce rovnou slyšet, co mě napadlo, a nikoli důvody, proč jsem o tom začal přemýšlet, nechť si přečte jen poslední tři odstavce.

Na naší škole se v poslední době objevily dva protichůdné názory. Vlastně se tak úplně neobjevily, jen po delší době byly opět vyjádřeny. První říká, že se z Hogwards vytrácí radost, vše je orientováno na výkon. Druhý namítá, že záleží na každém člověku, jak se na Hogu zařídí, zda orientaci na výkon přijme či nikoli.

Dovolím si zde odcitovat z komentářů k článku madam Ansí „Proč je mi smutno“ v Denním věštci.

Letitia te Tiba: „A paradoxne – mám pocit, že to množstvo príležitostí (množstvo súťaží atd.) vo svojom dôsledku ani nedáva priestor pre rozvíjanie tvorivosti mládeže. Skôr vedie k snahe získať. Skoro by som to nazvala hrabivosťou, čo na tom, že hrabeme body a nie hmotné statky. Ale je dôležité urobiť tie správne súťaže, na ktorých sa dá získať veľa bodov. Či ma bavia, či sa niečo naučím, či sú pre mňa výzvou alebo ich urobím ľavou zadnou… všetko jedno, dôležitý je pomer body/čas. … Viac súťaží = viac slobody. Ja mám pocit opačný. Alebo nie priam opačný, ale vidím v tom istý nátlak… Ale keď už študent cíti zodpovednosť za kolej, môže si dovoliť vynechať napr. také písmenkování, za ktoré môže získať 60 b za krátky čas? Keď zároveň vie, že ostatné koleje tiež makajú na tejto súťaži? Môže namiesto toho venovať svoj čas niektorej tvorivejšej súťaži, ktorá ho zaujala, ale jej vypracovanie potrvá dlhšie, odmena bude menšia a navyše ani nekončí dnes? No, môže. Ale pokiaľ cíti ten tlak, že chce urobiť všetko, aby jeho kolej ‚neostala v hanbe‘, tak to bude pre neho problém…“

Betelgeuse Orionis: „Hrocení je jiná věc, na druhou stranu myslím, že všichni ti nedobrovolní hrotiči tu jsou mnohem více hnáni kupředu svou loajalitou vůči ostatním, potřebou nezradit kolej – a to je prostě problém každého jednoho. Někdo si v hlavě srovná, že mu to za to nestojí, tak to nedělá. Někdo si to v hlavě nesrovná, tak skuhrá, a teprve až za chvíli mu dojde, že to dělat nechce. Někdo to dělá rád, a tak to dělá a dál bude dělat. Je to jen o tom, jak je daný člověk vyzrálý, jak si umí udělat jasno v tom, co vlastně chce a co ne.“

Patřím k lidem, kteří na výkon orientovaní jsou. Po celou dobu, co na Hogu jsem, jsem vždy skončil v top ten školy. Přinášelo mi to však vždy radost? Konečný výsledek ano, rád vyhrávám. Ale průběh roku mi mnohdy způsobuje stres.

Patřím vlastně k těm nedobrovolným hrotičům. Když vidím, jak se jiní snaží, bylo by mi trapné vynechat nějakou soutěž, kterou bych z časových důvodů, a zároveň i proto, že nemám právě energii, raději nedělal. Bohužel pak nemám už čas chodit do Ďáblovy jámy, hrát šachy, povídat si ve Velké síni a tak dále. A myslím, že tím o mnoho přicházím. Ale vždyť přece je potřeba získat Školní pohár!

Nikdo mě nenutí hrát na body. Ani mne, ani nikoho jiného. Ale mně to prostě nedá. Chci vítězit. A nechci kazit snahu druhých. A chci pro svou kolej dělat i jiné věci, například psát články pro Lví tlapou. Jenže když píšu tento článek, znamená to, že neudělám nějakou soutěž a připravím kolej o body.

Má to nějaké řešení? Za stávajícího systému nemá. Buď budu mít pocit viny, že nesbírám body, nebo budu mít pocit viny, že nepracuji pro Lví tlapou, nebo budu mít pocit frustrace, že nevyužívám všech možností, které mi Hog nabízí. Je možné vymyslet nějaký systém, v němž by se cítili spokojeně i ti, kteří to stejně jako já nemají v hlavě srovnáno, a jde jim o to udělat co nejvíc pro kolej, i když nepatří k těm, kteří mají dost času a dělají to rádi? O těch, kteří to mají v hlavě srovnané, je zbytečné mluvit, ti si skutečně na Hogu najdou to, co je baví, a čerpají z něj relaxaci.

Můj nápad souvisí ještě s jednou věcí. Jaký výkon vlastně chceme. Má jít o kvantitu nebo kvalitu? Mají studenti soutěžit v tom, kdo udělá nejvíc soutěží, kdo si zapíše nejvíc předmětů a seminářů, nebo v tom, kdo vypracuje úkoly nejlépe? V současnosti je větší důraz kladen na kvantitu. Kdo toho udělá víc, získá více bodů. Ten, kdo toho udělá méně, ale lépe, to kvalitou dohnat nemůže.

Napadá mě následující změna systému.

Maximální počet zapsaných předmětů bude omezený na pět. Změní se ovšem hodnocení. Vynikající (50 bodů), dobré (40 bodů), přijatelné (30 bodů), slabé (15 body), hrozné (0 bodů). Za výjimečně dobrou práci bude moci profesor udělit 10 plusových bonusových bodů. V případě, že student úkol neodevzdá včas a neomluví se, dostane trolla (-50 bodů). Stejné hodnocení bude platit i u seminářů, jde přece také o výuku, tak proč by měly být znevýhodňovány. Soutěže budou hodnoceny maximálně 20 body, samozřejmě se tomu přizpůsobí i jejich zadání. Soutěže typu „Napište mi, jak se podrbete na zádech, za každý způsob dostanete jeden bod,“ by se změnily na „Napište mi, jak se podrbete na zádech, za tři způsoby dostanete jeden bod.“ Básničky nebudou hodnoceny podle počtu veršů, ale podle kvality, totéž bude platit pro povídky a další prozaické útvary. Délka bude jen pomocným kritériem. Denně budou vypsány maximálně tři soutěže. Body bude možno získávat za akce uspořádané pro celou školu, jako byl loňský KouzlOskar, podle zvážení vedení školy, maximálně však 200 bodů za akci pro kolej. Body budou také udělovány za příspěvek do časopisů, a to nejen do Denního věštce, ale také do časopisů kolejních a Sub Salix. K tomuto účelu bude zřízena „Časopisecká rada“, v níž budou šéfredaktoři časopisů. Za článek bude udělováno 0 až 60 bodů.

Návrhy na konkrétní počty střílím od hůlky, samozřejmě mohou být nastavené jinak. V každém případě by mělo jít o zvýraznění výuky oproti soutěžím, zvýraznění kvality na úkor kvantity a zvýraznění aktivit, které směřují k zlepšení hradní atmosféry a větší aktivitě směrem k tomu, co se týká celé školy. Kdo bude chtít hrotit, bude moci, nikdo mu nebude bránit vymýšlet akce a psát do časopisů. Ale za předpokladu, že to, co udělá, bude mít svou kvalitu. Za dvacet hloupých divadelních představení ve Velké síni nebude muset nikdo dostat nic, za jedno podařené 200 bodů každá zúčastněná kolej. Vice versa totéž bude platit pro články.

Vím, jak obtížné je posuzovat kvalitu, kvantita je jasná, ale vzhledem k tomu, že při tomto systému bude víc věcí podléhat veřejné kontrole, myslím, že se nakonec hodnotící kritéria povede ustálit.

Pokud bych chtěl tento návrh uvést v život, musel bych si otevřít vlastní školu. Ale co bych si tak trochu nezauvažoval. Třeba teď budete mít o čem přemýšlet také vy. Prosím o komentáře.

NM

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Vicky z IP 213.168.180.*** | 24.10.2010 14:49
Velmi povedený článek, ačkoli s tebou ve všem rozhodně nesouhlasím. Mně by se nelíbilo omezení předmětů, o kterém píšeš. Ať si každý dělá kolik chce, tohle je o rozvržení času každého jedince, myslím, že netřeba někoho omezovat. I když je pravda, že někteří si toho berou až tak moc, že nevěřím, že mají v reálu všechno v pořádku, ale jak jsem řekla, každého věc. Největší hrotiči si stejně vezmou pět předmětů a budou dělat ty tři soutěže denně, o kterých píšeš.

Kvalita a kvantita. Věčné téma, podle mě hodně utopické, profesoři rozhodně nehodnotí stejně, a to asi nezměníme. Tabulky na básničky a délky povídek mi taky vadí, k tomu asi není co dodat. Taky by se mi líbilo, kdyby články do kolejního časopisu mohly být hodnoceny bodově, mohlo by to zajímavě změnit postavení kolejí v bodování…

No a co se týká konkrétně mě a toho bodování. To je taky potíž. Přiznávám, že během minulého týdne jsem trpěla takovou depresí, že se prostě nikdy nevyrovnám Larrie nebo vaší Jane. Zaprvé nemám tolik času, abych si vzala tolik předmětů, zadruhé mám i jiné zájmy než Hog a zatřetí vím, na co mám a nemám. Z předmětů si pečlivě vybírám podle toho, co vím, že mě alespoň trochu zaujme, já k úkolům nepřistupuji s odporem, protože valná většina z nich mě alespoň trochu baví. O tom, jak jsem vybíravá v soutěžích snad ani nemluvě. Rozhodně nedělám všechno, ba ani polovinu. Nehrnu se do věcí, které mě nebaví, Hog je pro mě skvělá hra, která mi dost dává i do reálného života, ale nikdy si to nenechám přerůst přes hlavu. Dneska už mě to bodování netrápí, a to díky jedné skvělé osobě, která mi promluvila do duše – madam Leti. smile Chápu, že někteří hrotiči můžou vyjet, že vzhledem k mému postavení v koleji je můj postoj zcela nepříkladný ale ať. smile Já si zatím stojím, protože se tady neomezuji jenom na bodování, ale i na další věci, co mě baví.

Ano, postav si svoji vlastní školu. =)
Bete z IP 88.102.236.*** | 24.10.2010 18:08
Skvělý článek! Popravdě, váš návrh se mi líbí, kdyby to šlo takto skutečně zařídit, smířila bych se i s limitem na předměty, 5 mi sice přijde žalostně málo, ale nějakých 15, nu, proč ne - však ať je vidět, kdo tu odezvdává nejlepší úkoly a zároveň zvládne maximum předmětů.
Potíž je ale v tom, že to takto zařídit nejde. Ve vší úctě k profesorskému sboru, minimálně polovina vyučujících tu je hloupější než polovina jejich studentů. Jak má někdo s IQ 90 docenit kvalitu, genialitu vašeho úkolu, máte-li IQ třeba 140. To je třeba i důvod, proč jsem se já vyhnula soutěžím jako B4, proč jsem nestála o Sedmiboj - jak se smířit s tím, že kvalitu vaší práce hodnotí někdo, kdo ani netuší, že je nějaký rozdíl mezi slovem reportáž a slovem vypravování, přestože přesně o tom zadání vašeho úkolu je? Navíc i kdybych se s tímto smířila - co věk? Někteří profesoři jsou mnohdy mladší než jejich studenti - jak po nich potom chtít, aby hodnotili "kvalitně"? A z druhé strany - co se studenty, jejichž reálnhý věk je 10,11,12 let? Ti budou neustále v té nejhorší kategorii (protože jak by se mohli měřit s úkoly, které profesorovi zašlete třeba vy), věční obyvatelé ocasu bodovacího žebříčku, nebo budou profesoři nuceni zohledňovat i reálný věk svých studentů a ohodnotit tak známkou V dvě kvalitativně zcela odlišné práce, s ohledem na to, že jedna práce pochází z pera 10letého člověka, zatímco druhá z pera člověka 25letého? A znovu se vracíme k tomu - jistě, někteří profesoři by toto poměřování zvládli, ale alespoň většina z nich? Tomu nevěřím.
Letitia z IP 95.102.134.*** | 24.10.2010 18:38
Zaujímavé zamyslenie. A tu je moja reakcia na niektoré myšlienky z článku.

"Je možné vymyslet nějaký systém, v němž by..."
Len prosím už nie ďalšie systémy... obávam sa, že každý posun k "dokonalosti" by bol de fakto posunom od tej pôvodnej slobody a hry. Akokoľvek dobre nejaký návrh na systém vyzerá byť, vždy to bude "len" systém. A nakoniec povedie k ďalšiemu hroteniu.
(Ide o to, na čo som sa posťažovala aj v komentároch z ktorých je aj vybratý môj úryvok v tomto článku)

"V současnosti je větší důraz kladen na kvantitu. Kdo toho udělá víc, získá více bodů. Ten, kdo toho udělá méně, ale lépe, to kvalitou dohnat nemůže."
Áno, toto je vec, ktorá ma hodne mrzí, ale... Pokiaľ nechceme obmedziť príležitosti, tak nijaká páka ku kvalite asi neexistuje.

Navrhované riešenie:
Väčšia odmena za známku by myslím problém neriešila.
Básničky by ani nemali byť hodnotené podľa počtu veršov, takisto próza. Ten strop (0,5b za verš, 20b za stránku) má slúžiť len na to, aby súťaže neboli nadhodnocované. Nie na to, aby priemerná básnička väčšieho rozsahu bola hodnotená viac ako vysoko-kvalitná kratšia báseň. Že sa to de facto tak celkom nedodržiava je už druá vec.
Denne max. 3 súťaže vpodstate sú už teraz. Inými slovami denne končia viacmenej presne 3 súťaže. A zdá sa mi, že to zvyšuje onen tlak možno ešte viac ako keby končilo povedzme 10-20 súťaží.
Ak by sa bodmi paušálne odmeňovali aj mimoškolské "zábavné" a kolejní aktivity, myslím, že by z toho vyšlo viac problémov ako úžitku. Písať články do kolejního časopisu kvôli bodom... by aspoň v mojich očiach hodnotu časopisu dosť znížilo.
Áno, pokladala som za užitočné vypísať jeden rok kolejní súťaž o čo najlepší časopis. Ale to malo fungovať (a myslím, že aj fungovalo) len ako rozbeh. Trvalo by som každý jeden článok bodmi hodnotiť nechcela, prinieslo by to len viac stresu do činnosti, ktorá ešte ostala pre nás "len" zábavou a účasťou na tvorbe kolejní atmosféry.

________________
Potrženo, shrnuto:
Ak by ste si založili novú školu, tak by to azda aj takto mohlo fungovať. "Premakanosť" systému by vyvážilo prvotné nadšenie a množstvo nováčkovských chýb. Plus každý by bol od začiatku nastavený na tento spôsob.
Ale ako "vylepšenie" súčasného Hog by podobné zmeny myslím nepriniesli želané ovocie. smile
Yasmin z IP 217.197.157.*** | 26.10.2010 07:03
Při přečtení článku jsem si říkala: "Tohle přece znám!" a po pravdě řečeno, nebylo to míněno pozitivně.
Patřím mezi kouzelníky, kteří zde mají svůj pevně vymezený čas. Jednak mám spoustu povinností v mudlsvětě a jednak mudlové neradi vidí, když sedím u počítače a na obrazovce mohou zahlédnout Hog. Z tohoto důvodu je pro mě famfrpálový trénink nebo nedejmerline ZÁPAS většinou tabu.
A tak pokud jsem zde, píšu úkol, soutěž nebo článek. Sem tam zajdu do kolejky, ve Velké síni mě ani pořádně neznají. Tiše závidím tomu, kdo tam může vysedávat déle jak deset minut.
Minulý týden se mi ale podařila parádní věc. Ale nevím, jestli se mi podaří ji zopakovat. Pravda je, že bodů jsem moc nenasbírala, ale zahrála jsem si dvě partičky Řachavého Petra s Lili, přečetla si články ve VŠECH časopisech, polenošila v kolejce a teď si raději sedněte: DOKONCE jsem viděla dva filmy a přečetla si kousek knížky, což poslední dobou vůbec nestíhám.
Vrchol všeho je, že mám čas napsat komentář k článku, který napsal můj oblíbený redaktor. smile
Momentálně řeším problém, co dělat, když zítra odjíždím na dovolenou. Co soutěže? Co body? Přežije kolej moje několikadenní nicnedělání?

Tak si tak říkám, jestli jsem na tom ještě duševně v pořádku...
smile
Queti z IP 85.71.134.*** | 26.10.2010 13:30
moc se mi líbí současný stav tohoto článku - tedy článek a komentáře obou profesorek...

Možná není nutné všechno oceňovat body.. Možná bycom mohli hrát na interní prestiž... Třeba si přečíst úkol v archivu a pochvlit autora, pokud se nám líbí.. Podobně se články..
Profesoři můžou psát někam, která vypracování soutěže se jim líbila nejvíc - jednak do hodnocení, a jednak veřejně...

Jasně, je to méně efketivní, než nařídit to příkazem... Ale zase to umožňuje, aby začali ti, kdo chtějí smile
(a nějakou nástěnku pochval, kam by učitel, který něco hodnotí mohl dát pár jmen a odkazy na vypracování, ve formě jako vývěska... by nám pak pan ředitel třeba někam přitloukl..)
Jasně, je to méně efektivní
Aváček z IP 194.228.27.*** | 26.10.2010 14:18
Potají v práci ukrývajíc se před šéfem jsem článek četla několik hodin - prostě to rychleji nešlo, ale velmi mne zaujal a komentáře k němu též... Můj komentář nebude dlouhý, jelikož tomu, aby byl smysluplný a dlouhý jako předchozí nenasvědčují okolnosti u mudlů, ale ráda bych se vyjádřila smile
S tím, co napsals Nebí se plně ztotožňuji, před několika lety jsem to cítila stejně - v době, kdy jsem na Hog měla tak málo času, byla jsem vystresovaná, že nestíhám soutěže a nic... A jsem stejná v tomto jak píšeš ty o sobě - nedobrovolný hrotič. Jak píšeš - "Když vidím, jak se jiní snaží, bylo by mi trapné vynechat nějakou soutěž, kterou bych z časových důvodů, a zároveň i proto, že nemám právě energii, raději nedělal. " Tak to mám také, stejně tak by mi bylo líto, že kolej bude trpět tím, že tu soutěž neudělám... Před těmi x lety jsem z toho byla tak na nervy, že jsem chtěla na Hogu skončit, ale pak nastalo asi to období, o kterém píše madam Bet - prostě jsem si to srovnala v hlavě smile Všechny komenty, které jsou před tím mým jsou pravdivé a i kdyby se to nastavilo podle tvých kritérií, tak tu bude právě ten problém, o kterém píše právě Bet... Prostě závěry vyvozovat nebudu, myslím, že každá strana má v něčem pravdu, uvítala bych sama kdyby byl omezený počet předmětů, ale pak by se ozvali ti hrotiči, jejichž argumenty jsou také pádné a souhlasila bych s nimi... Já nevím, vidím to jako bezvýchodnou situaci, ze které se každý musí umět dostat sám a zařídit si to tak, jak chce on, aby byl šťastnej...
Queti z IP 85.71.134.*** | 27.10.2010 00:09
Tak to vypadá, že hlavní věc, kterou nás Hog má naučit je nalezení si svého místa a přístupu ve světě, kde "všichni přece sbírají body" a "si správný XXX-podle koleje, a proto" smile

Možná k tomu patří i umění ve správnou chvíli odejít.. Umění zavřít svět, který zavřít můžu..
Grapi z IP 109.73.211.*** | 27.10.2010 23:45
Jen bych chtěla reagovat na jeden komentář. Nemyslím si že zas tolik záleží na IQ. Ono na fantazii a tvořivost IQ 140 opravdu nepotřebujete smile Myslím si, že je to spíše o důvtipu a pečlivosti. Znám lidi s vysokým IQ, kteří jsou naprosto nepoužitelní a jsou rádi, když se podepíšou a naopak. No a toť vše smile


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvě a jedna