Inflace veršů (připravil Nebelbrach Mechacha)

Napsal Kirsten Woodová (») 12. 2. 2011 v kategorii K zamyšlení..., přečteno: 1612×
Clanky-k-zamysleni_3.jpg

Soutěže, v nichž se píší básně, jsou obvykle doprovázeny douškou, že za verš se dává 0,5 jednotek. Kdo toto stanovil, zjevně o poezii neví ani malé kulové. Kolik by asi u nás dostal nositel Nobelovy ceny za literaturu Jaroslav Seifert za následující báseň?

 

___________________________________________

Bazilika svatého Jiří

Kdyby v bílé bazilice svatého Jiří

vypukl požár,

                               ale nedej bůh,

její zdivo po ohni by bylo růžové.

Možná i obě věže: Adam a Eva.

Eva je štíhlejší, ženy tak bývají,

ale je to jen nepatrná pocta

                               jejich pohlaví.

Opuka v žáru lehce zrůžoví.

Tak jako mladičké dívky

po prvním polibku.

__________________________________________

Těžko říci. Dost se už na hradě nadiskutovalo o tom, zda má být délka vypracované soutěže hlavním kritériem pro udělování bodů či srpců nebo zda by se spíše mělo hodnotit, zda odevzdaný výtvor stojí za to. Profesoři v případě básní vesměs sahají ke kompromisu. Obvykle se dozvíme, že za povedenou báseň je možné získat i nějaký ten bonus, tedy více než ubohých 0,5 za verš. Pochybuji ovšem, že by Seifertovi někdo udělil jednotek šedesát. Kromě krátkosti díla by asi vadilo, že báseň nemá rytmus a rýmy. Navíc je možné, že by někdo neuznal za verš odsazené řádky.

S tím jsem se už tak nějak smířil. Je mi například jasné, že nemá smysl odevzdat sonet, který má z definice čtrnáct veršů, protože za něj moc bodů či srpců nedostanu, ačkoli jde o výsostnou a velmi náročnou básnickou formu, a s jeho vytvořením bych se tudíž nadřel víc než se stodvacetiveršovou rýmovačkou. Někteří profesoři však jdou ještě dál a udělit větší odměnu, než je oněch 0,5 jednotek, prostě odmítají. Například profesorka Ked Looben za Zelené básně. V zadání píše: „maximum 0,5 sr/b za řádek“.

Dech mi ovšem vyrazila soutěž pana Midara Kilahima Housenková poezie. V sekci Odměna tam stojí: „za verš max půl jednotky; maximálně 60 jednotek; nehodnotím kvantitu, ale kvalitu“. Asi špatně chápu, co je kvalita a co kvantita.

I za nejlepší sonet bych v těchto soutěžích dostal maximálně sedm jednotek. Petrarca a Shakespeare by u nás neuspěli. A Seifert s citovanou básní už vůbec ne, dostal by jednotek maximálně pět. 

Pro Lví tlapou

Nebelbrach Mechacha

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Bela N. Malrin z IP 94.113.166.*** | 12.2.2011 16:21
(zpráva z hlubin mrazáku)
Naprostý souhlas. Přepočítávání odměny za báseň na verše je pitomost. Já osobně jsem tento problém řešila následovně: zadala jsem celkovou odměnu (15 jednotek, +5 bonus za extratřídy) a u každé básně individuálně člověk rozhodne, za kolik stojí.
Snaha zanést do tohoto systému nějakou univerzalitu nebo dokonce spravedlnost je kravina.
Někdo nacpe do haiku extratřídu, jiný zaplká dva pergameny něčím, co by se hodilo k ruce leda na záchodě.
Diane Anne z IP 94.113.107.*** | 12.2.2011 19:16
Nebí, mluvíš mi z duše. smile Vždycky jsem sbyla pobouřená tím nízkým bodováním za lyrickou tvorbu.smile  Bohužel většina básniček tady na Hogu je opravdu příšerné kvality. Všichni se většinou snaží o dlouhosáhlé rýmovačky, které jsou nudné, bez espritu a poslání. Špatný rytmus, rýmy reději ani nezmiňuji... Na vážnou poesii v pravém slova smyslu se mi tu ještě narazit nepovedlo. A takové soutěže kvalitní tvorbu nepodporují, nýbrž ji znehodnocují. Co s tím? Myslím, že by se jednou mohla uspořádat celohradní soutěž  kvalitního básnění obohacená několika výklady o zásadách správného veršování smile smile
Filius z IP 85.71.166.*** | 13.2.2011 14:38
ano, s pohledem autora v clanku plne souhlasim. Nicmene i tak je myslim dobre polozit si i jine otazky...
Kolik z profesoru, kteri vypisuji basnici souteze, je dostatecne kompetentnich k tomu, aby posuzovali kvalitu poezie (a to treba i pouze v kategoriich rytmus, rym, metrum a podobne)? Polovina, dejme tomu? A staci to?
A kdyz by se mohlo davat 60 bodu za desetiradkove vytvory, nezvrhlo by se to v to, ze studenti budou psat s prominutim "dojemne slinty na miru", jejichz vytvoreni jim zabere pet minut maximalne - a ze za ne ty plne pocty dostavat budou?
Marylin z IP 77.237.158.*** | 14.2.2011 07:24
mohlo by to pak dopadnou jako "dojemné slitiny", proto by podle mě bylo lepší opravdu mít odměnu třeba "jen" 20b/s a hodnotit víc kvantitu než kvalitu. Je pravda, že 8 veršů a 20 je pořád rozdíl, ale už to není takový rozdíl jako když někdo napíše kvalitních 10 a jiný nekvalitních 60 a pak třeba za "krása-jásá" dostane někdo stejně jako ten druhý.
Co mě mrzí občas trochu víc je, že se požadují básničky rýmované smile Já jsem spíš "volnoveršová". Ale je pravda, že to by se asi hodnotilo hodně těžko nebo spíš hodně subjektivně...


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a osm